همه چیز درباره آزمون ارزش های فردی شوارتز

برای اینکه بتوانید ارزش‌های فردی یک شخص را بشناسید و به آن پی ببرید، تنها نباید به جمعیت شناسی ثابت تکیه کنید و برای فهمیدن ارزش‌های اصلی هر فردی باید بسیار عمیق‌تر شوید و دقت بیشتر کنید که انجام این عمل از طریق تست شوارتز امکان‌پذیر است.

این تست می‌تواند ما را در شناخت ارزش‌های فردی و همچنین هویت زندگی کمک کند.

تاریخچه تست ارزشهای شوارتز

شالوم شوارتز یک روانشناس بینا فرهنگی بود که توانست ب کمک همکارانش در سال 2001 تست ارزشهای شوارتز (Portrait of values Questionnair) را منتشر کند. شوارتز و همکارانش بر این باور بودند که تمام جهان با هر فرهنگ و زمینه‌ای به انتخاب ارزش‌ های فردی از طریق تست شوارتز نیاز دارند.

تست ارزش های فردی شوارتز و پرسشنامه آن

پیش از همه چیز باید بدانید که مقیاس‌های مختلفی برای شناخت ارزش‌ های فردی وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها تست ارزشهای شوارتز است.

شخص شوارتز و دیگر همکارانش در سال 2001 توانستند 10 ارزش اساسی مختص به همه‌ی افراد جهان را عنوان کنند که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

اگر می‌خواهید در موقعیت‌های مختلف زندگی خود را مقایسه و ارزیابی کنید حتما تست شوارتز را انجام دهید.

10 ارزش بنیادی فردی که می‌توانند در هر زمان روی رفتار و اعمال انسان تاثیر بگذارند عبارت‌اند از:

1-جهت دهی خود (self direction): مربوط به هدف‌ها و جاه طلبی‌های ما در زندگی است.

2-انگیزشی یا تحریک کننده (Satimulation): انرژی و نشاط لازم را برای رسیدن و پیش بردن اهداف در ما ایجاد می‌کند.

3-جذب لذت (hedonism): این ارزش براساس اصل لذت عمل می‌کند و سریعا به رضایت نیاز دارد.

4-رسیدن به موفقیت (Achievement): شایستگی و موفیقیت را در هر شخصی تعریف می‌کند.

5-قدرت (Power): بر مردم و منابع تسلط داشته و آن‌ها را کنترل می‌کند.

6-امنیت (Security): این ارزش شامل مواردی همچون ایمنی فردی، هماهنگی، ثابت داشتن جامعه، روابط بین فردی و کنترل افراد می‌شود.

7-انطباق (Conformity): مهار کردن رفتارها، تمایل‌ها، اعمال یا انگیزه‌هایی که امکان دارد دیگران را ناراحت کرده یا به آن‌ها آسیب بزند.

8-گرایش داشتن به سنت (Tradition): این ارزش شامل مواردی همچون احترام، حمایت کردن جامعه، تعهد داشتن و پذیرفتن آداب و رسوم و فرهنگ می‌شود.

9-خیرخواهانه (Benevolence): این ارزش مربوط به حفظ و بالا بردن سطح رفاه زندگی و ارزش های افرادی است که به نوعی زندگی آن‌ها به ما گره خورده است.

10-جهانی بودن (Universalism): جهانی بودن یعنی داشتن مواردی مانند قدردانی، درک، تحمل و حفاظت کردن از رفاه مردم و همچنین طبیعت است.

حال باید بدانید که این 10 ارزش به این دلیل بااهمیت هستند که باعث می‌شوند افراد با 3 نیاز جهانی کنار بیایند. این 3 نیاز عبارت است از نیازهای افراد جامعه به عنوان موجودات زنده، نیاز به داشتن تعاملات اجتماعی و نیازهای به بقا و رفاهی گروه‌ها.

4 نسخه تست شوارتز

تست شوارتز دارای 4 نسخه متفاوت است. این نسخه‌ها به ترتیب عبارت‌اند از:

1-لیستی از 40 پرسش: این نسخه تست شوارتز، طولانی‌ترین پرسشنامه است که پاسخ دهندگان به خوبی می‌توانند از طریق این نسخه ارزش‌های خود را انتخاب کنند.

2-لیستی از 21 پرسش: این لیست از لیست قبلی کوتاه‌تر است و شما می‌توانید ارزش‌هایی را انتخاب کنید که بیشترین میزان تاثیر را روی شما می‌گذارند.

3-نسخه زنانه: این نسخه شامل ارزش‌هایی شخصی و جهانی است و به جمعیت زنان بالغ تعلق دارد.

4-نسخه مردانه: این نسخه شامل ارزش‌های و همچنین استانداردهای فردی بوده و به جمعیت مردان بزرگسال تعلق دارد.

مزایای تست شوارتز

تست شوارتز برای پاسخ دهندگان مزایایی نیز دارد که در این قسمت به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

این مزایا عبارت‌اند از:

1-کم شدن استرس، اضطراب و ترس در هنگام تصمیم گیری و مخصوصا تصمیم‌های دشوار مانند انتخاب کردن شغل مناسب، مهاجرت کردن و…. .

2-امکان افزایش دادن میزان خلاقیت و رسیدن به شناخت بیشتر برای گرفتن تصمیم‌های مهم

3-شناسایی کردن الگوهای رفتاری و همچنین افزایش دادن هوش هیجانی

4-دست پیدا کردن به رفتارها و تعامل‌های آگاهانه‌تر و هوشمندتر

اعتبار تست ارزشهای شوارتز

در سال 2012 مطالعاتی انجام شد که طبق آن اعتبار و صحت تست شوارتز مورد بررسی و سنجش قرار گرفت و همچنین در 82 کشور جهان اجرا شد. در اون سال ثابت شد که تست ارزشهای شوارتز می‌تواند بدون در نظر گرفتن فرهنگ، ارزش‌های شخصی افراد را مورد بررسی قرار دهد.

جمع بندی

در آخر اگر می‌خواهید ارزش های فردی خود را بشناسید، از تست شوارتز کمک بگیرید و به پرسشنامه‌های آن با دقت کامل پاسخ دهید تا در انتخاب و تصمیم گیری‌های مهم زندگی خود موفق باشید.

سوالات متداول

آیا تست شوارتز ارزش‌ های شغلی من را نیز مشخص می‌کند؟ بله این تست می‌تواند رویکرد شغلی شما را نسبت به شغل فعلی یا شغل آینده مشخص کند اما درواقع نمی‌تواند ارزش‌‌های شما ره در محیط کاری‌تان به طور واضح نشان دهد.

آیا ارزش ‌ها در انتخاب شغل موثر هستند؟ ارزش‌های فردی و شخصی شما معیارهای اصلی برای تصمیم گیریهای شما هستند و باتوجه به اینکه انتخاب شغل یه تصمیم مهم و حیاتی محسوب می‌شود، می‌توانید با شناخت ارزش‌های فردی خود در انتخاب شغل مردد نبوده و ترس کمتری داشته باشید.

آیا باید ارزش های شخصی و سازمانی که در آن کار می کنیم یکی باشد؟

درواقع در جواب این سوال به شما باید بگوییم که باید ارزش‌های شما با ارزش‌های شرکت همخوانی داشته باشند و اگر غیر از این است، از انتخاب آن شرکت صرف نظر کنید.

برای وارد شدن به کارآفرینی باید چه ارزش هایی داشت؟ برای وارد شدن به کارآفرینی باید به ارزش‌هایی مانند خود رهبری، موفقیت، قدرت و هیجان خواهی بیشتر توجه کنید؛ چرا که این‌ها لازمه‌ی ورود به کارآفرینی هستند.

آیا ارزش ها مربوط به سن و جنسیت هستند؟ بله سن و جنسیت در فرهنگ‌های مختلف می‌توانند تاثیرهای متفاوتی روی ارزش‌ها بگذارند.

آیا ارزش های یک خصوصیت شخصیتی ثابت هستند یا می‌توانند تغییر کنند؟ باتوجه به این سوال باید گفت که ارزش‌ها می‌توانند در طول زمان و براساس نقاط عطف زندگی تغییر کنند.

برای تغییر ارزش های خود باید چه کاری انجام دهیم؟ ساده‌ترین راه برای تغییر ارزش‌های خود صحبت کردن درباره آن‌ها با دیگران و دریافت بازخورد از آن‌ها است.

با چه کسی می توانم درباره ارزش های خودم صحبت کنم؟ بهترین فردی که می‌توانید از ارزش‌های خود با آن‌ها صحبت کنید، کسی است که می‌تواند با کمترین میزان قضاوت به حرف‌های شما گوش دهد.

نظر خود را بنویسید

این وب سایت برای بهبود تجربه شما از کوکی ها استفاده می کند. ما فرض می‌کنیم که شما با این مشکل موافق هستید، اما در صورت تمایل می‌توانید انصراف دهید. می‌پذیرم اطلاعات بیشار