ارزیابی عملکرد چیست و چگونه روی افزایش عملکرد کارکنان تاثیر می‌گذارد؟

ارزیابی عملکرد یکی از روش‌هایی است که استفاده از آن این روزها مورد توجه قرار گرفته است. تمامی کسانی که در بازار مشغول به فعالیت هستند به خوبی به این موضوع واقف هستند دیگر نمی‌توان با روش‌های قدیمی و سنتی به موفقیت رسید. این کار باعث می‌شود که شما بخش زیادی از بازار را از دست بدهید و حتی ممکن است مجبور به ترک بازار شوید.

کارکنان شما سرمایه‌های درونی شما هستند و شما باید سرمایه‌گذاری را از درون آغاز کنید و از راهکارهای مناسب برای افزایش عملکرد کارکنان خود استفاده نمایید. هر چقدر تیم کاری شما قوی‌تر باشد و بهتر بتواند عملکرد خود را در موقعیت‌های مختلف اندازه‌گیری نماید، به همان اندازه به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا می‌کند. به این موضوع توجه داشته باشید منابع انسانی شما سرمایه‌ای هستند که به سختی می‌توان جایگزینی برای آن پیدا کرد.

فواید استفاده از این روش چیست؟

بسیاری از سازمان‌ها و کسب‌وکارهایی که در ایران مشغول به فعالیت هستند ممکن است هنوز در درک ارزیابی عملکرد با مشکلات و چالش‌های زیادی روبه‌رو باشند.

ارزیابی عملکرد
ارزیابی عملکرد کارکنان
منابع انسانی
ارزیابی عملکرد به فرایندی گفته می‌شود که در آن، عملکرد یک فرد، گروه، سازمان، یا سیستم، بر اساس استانداردها، اهداف و معیارهای مشخص، سنجیده و ارزیابی می‌شود.

اما نگاهی به بازار خارجی ( به ویژه کشورهای اروپایی) نشان می‌دهد این موضوع به طور دقیق مشخص شده است و آنها بدون استفاده از این ارزیابی کار خود را آغاز نمی‌کنند. دلیلی اصلی این امر ویژگی‌هایی است که در دل این روش نهفته است. در ادامه تلاش می‌کنیم شما را با ویژگی‌ها و اثرات خاص ارزیابی کاکرد کارمندان آشنا کنیم.

  • انگیزه دادن به کارکنان

بهتر است بدانید در روند ارزیابی عملکرد به این موضوع اشاره می‌شود که همه چیز از ارزیابی خود آغاز می‌شود. زمانیکه شما وارد یک کار می‌شوید انتظار دارید ابتدا شرح وظایف خود را به طور کامل بدانید. پس از آن می‌توانید تصمیم‌گیری کنید آیا برای آن پوزیشن خاص مناسب هستید یا خیر. به همین دلیل، زمانی که شما کسب‌وکارتان را بر اساس اصول چیده باشید و از روش ارزیابی استفاده نمایید، از همان ابتدا به کارمندان خود می‌گویید که از آنها چه انتظاراتی دارید و در صورت برآورده شدن این انتظارات چه پاداش‌هایی را به آنها ارائه می‌دهید. این امر به کارکنان انگیزه می‌دهد و به آنها کمک می‌نماید با دید باز در این مسیر پیش بروند.

  • پیشرفت سازمان

یکی دیگر از مواردی که باعث شده است ارزیابی عملکرد به عنوان یک روش ویژه مورد توجه کسب‌وکارها قرار گیرد پیشرفت سازمان است.  زمانیکه کارکنان شما به وظایف خود آگاه باشند کارهای خود را با دقت بیشتری پیش می‌برند. در نتیجه، این امر باعث می‌شود سازمان به اهداف کلی خود دست پیدا کند و در مسیر پیشرفت قرار گیرد. این همان چیزی است که می‌تواند یک برند را در زمان کوتاه به یک برند مهم و شناخته‌شده تبدیل کند. زیرا با استفاده از ارزیابی تیمی در مسیر درستی قرار گرفته است و توانسته است به خوبی چالش‌ها را مدیریت کند.

  • احترام به حقوق کارفرما و کارمندان

اگر به بافت‌های سنتی کاری توجه داشته باشید، متوجه می‌شوید یکی از نگرانی‌ها و شکایت‌های کسانی که در سازمان‌های مختلف کار کرده‌اند در این باره است که حقوق آنها رعایت نمی‌شود و بخش زیادی از حقوق آنها نادیده گرفته می‌شود. همچنین، آنها به این موضوع اشاره می‌کنند که هر چقدر کار می‌کنند و به پیشرفت سازمان کمک می‌کنند، کارفرما این نظر را دارد که آنها کار خاصی را انجام نداده‌اند.

در این جا خلا وجود سامانه ارزیابی به خوبی درک می‌شود. اگر کسب‌وکارها به خوبی از ارزیابی عملکرد استفاده نمایند، هم حقوق خودشان و هم حقوق کارفرما به خوبی رعایت می‌شود. در نتیجه، کسب‌وکارها به موفقیت‌های زیادی می‌رسند و کارکنان احساس رضایت خواهند داشت. استفاده از این روش فرسایش کاری را کاهش می‌دهد و تمرکز کارکنان را بالا می‌برد.

انواع روش‌های ارزیابی عملکرد

ارزیابی عملکرد با روش‌های متفاوتی قابل اجراست که به شرح زیر هستند:

خود ارزیابی:

در این روش فهرستی در اختیار کارکنان قرار داده می‌شود و آنها خودشان به عملکردشان نمره می‌دهند. البته باید بدانید ممکن است برخی از کارکنان برای اینکه جایگاه خود را بالا ببرند، برای کسب رتبه بالا نمره خوبی به خود بدهند. استفاده از این روش به تنهایی پیشنهاد نمی‌شود. اما قرارگیری آن در کنار روش‌های دیگر می‌تواند فواید زیادی داشته باشد. اگر میان نمراتی که کارکان به خود داده‌اند و نمراتی که مدیران ارشد در نظر گرفته‌اند تفاوت فاحشی دیده شود، جلساتی برای بررسی این اختلاف تشکیل می‌شود.

چک لیست رفتاری:

در این روش یک چک لیست در اختیار کارفرما و یا مدیر بخش قرار دارد و رفتارهایی که انتظار می‌رود کارکنان از خود نشان دهند در آن گنجانده می‌شود. در نتیجه، مدیر بخش بر اساس رفتاری که در طول یک دوره از کارکنان می‌بینید به این سوال پاسخ می‌دهد که آیا رفتارهای مورد نظر در کارکنان دیده شده است یا خیر.

بازخورد 360 درجه:

یکی دیگر از روش‌هایی که برای ارزیابی عملکرد کارکنان مورد استفاده قرار می‌گیرد استفاده از روش بازخورد 360 درجه است. در این روش عملکرد تنها از بازبرخوری که مدیران و کارکنان از خود نشان می‌دهند بدست نمی‌آید، بلکه باید بدانید نظرات اعضای دیگر تیم مانند همکاران در این بازبرخورد گنجانده می‌شوند. در این روش، ویژگی‌های شخصیتی افراد نیز مورد توجه قرار دارند و کارکنان موظف هستند در محیط کار بهترین خود را نشان دهند.

مقیاس رتبه‌بندی:

اگر بخواهیم به یکی از روش‌های رایج ارزیابی عملکرد اشاره کنیم، بی‌شک مقیاس رتبه‌بندی است. در این روش، مجموعه‎ای از معیارها توسط مدیران مشخص می‌شوند و سپس عملکرد کارکنان ارزیابی می‌شود. در این معیارها موضوعات مختلفی از جمله خصوصیات اخلاقی و یا وظایفی که کارکنان باید انجام دهند، گنجانده می‌شوند. معیارها دارای عدد هستند و مدیران با انتخاب عددها به کارکنان خود نمره می‌دهند.

مدیریت بر اساس اهداف:

مدیریت بر اساس اهداف یکی از جدیدترین روش‌ها برای ارزیابی عملکرد است. در این روش، مدیران و کارکنان بخش توافق می‌کنند که در یک بازه زمانی مشخص به اهدافی دست پیدا کنند. زمانیکه آن دوره به پایان می‌رسد، ارزیابی صورت می‌گیرد که آیا آنها توانسته‌اند به اهداف خود برسند یا خیر. این روش باعث می‌شود که موفقیت و یا عدم موفقیت کارکنان به خوبی مشخص شود و این مسئله می‌تواند ادامه همکاری با کارکنان را به خوبی مشخص نماید.

ارزیابی تیمی بانا:

ما در بانا در کنار شما هستیم که بتوانید با دقت فراوان ارزیابی تیمی را انجام دهید و به شناخت کاملی از خود و کارکنان‌تان برسید. این کار در یک بستر تماما آنلاین انجام می‌شود و هرگز مداخله‌ای با شرایط کاری شما ندارد. ما خدمات مختلفی را به شما ارائه می‌دهیم که به شرح زیر هستند:

  • ارزیابی فرصت‌های سرمایه گذاری
  • ارزیابی تیمی/سازمانی یا Team assessment
  • ارزیابی فردی یا Self Assessment

سخن پایانی

تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد ارزیابی عملکرد در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که متوجه شده‌اید با ارزیابی عملکرد می‌توانید رشد سازمان خود را بیشتر کنید و وظایف را به خوبی به کارکنان محول نمایید. در ادامه با اهمیت ارزیابی تیمی آشنا شدیم. با توجه به این موضوع که کارکنان نیز از خودشان شناخت پیدا می‌کنند، وظایف را به درستی انجام می‌دهند و همین امر باعث می‌شود کسب‌وکار و یا سازمان شما در مسیر پیشرفت قرار گیرد. تیم ارزیابی بانا تمامی خدمات ارزیابی را در سطوح مختلف به شما ارائه می‌دهد.

نظر خود را بنویسید

این وب سایت برای بهبود تجربه شما از کوکی ها استفاده می کند. ما فرض می‌کنیم که شما با این مشکل موافق هستید، اما در صورت تمایل می‌توانید انصراف دهید. می‌پذیرم اطلاعات بیشار