ارزیابی تیمی چیست؟ چرا اهمیت دارد؟

ارزیابی تیمی یکی از بهترین روش‌هایی است که به مدیران و رهبران تیم کمک می‌کند روند کاری اعضای تیم خود را مورد تحلیل و بررسی قرار دهند و در پایان به این نتیجه برسند آیا آن تیم توانسته است انتظارات را برآورده سازد یا خیر. به طور کلی، منابع انسانی هر سازمانی بزرگترین سرمایه آن سازمان است. اگر شما بتوانید با استفاده از راهکارهای مختلف به افزایش عملکرد کارکنان خود کمک نمایید؛ بی‌شک به موفقیت‌های زیادی دست پیدا می‌کند. نگاهی به شرکت‌های بزرگ در سراسر دنیا نشان می‌دهد آنها از روش‌های مختلفی از جمله ارزیابی عملکرد و ارزیابی تیمی برای مدیریت تیم‌های کاری خود استفاده می‌کنند و در نتیجه می‌توانند تصمیمات درستی را برای پیشبرد کاری خود اتخاذ نمایند.

بهبود عملکرد منابع انسانی با ارزیابی تیمی

زمانی که واحد منابع انسانی در یک شرکت از ارزیابی تیمی استفاده می‌کند، شناخت کاملی به ویژگی‌های شخصیتی کارکنان خود بدست می‌آورد. به طور مثال، منابع انسانی متوجه می‌شوند فرد x قدرت زیادی در پیگیری امور دارد و تمامی کارها را به درستی به اتمام می‌برد، اما ریسک‌پذیری او بسیار پایین است. از طرف دیگر، فرد y نمی‌تواند کارها را به پایان برساند و یا پیگیری کند، اما قدرت ریسک‌پذیری بالایی دارد و کارهای چالش‌برانگیز را به خوبی آغاز می‌کند.

بانا تیم
ارزیابی تیمی

زمانیکه این شناخت در یک سازمان وجود داشته باشد، هر فرد در جایگاه درستی قرار می‌گیرد و تعارضات میان تیم‌های مختلف کاری کاهش پیدا می‌کند. این مسئله می‌تواند به ایجاد فضایی آرام در محیط کاری کمک کند و در پایان نقش موثری در موفقیت سازمان دارد.

ارزیابی تیمی چه فواید دارد؟

ارزیابی تیمی فواید زیادی برای کارکنان و کارفرمایان به همراه دارد. در این ارزیابی از تست‌های شخصیت‌شناسی استفاده می‌شود و در نتیجه افراد می‌توانند بر اساس اطلاعاتی که از این تست‌ها بدست آورده‌اند وظایف متناسبی را به هر فرد بدهند. در نتیجه عملکرد تیم افزایش پیدا می‌کند و این مسئله می‌تواند رشد کسب‌وکار را به همراه داشته باشد. در ادامه به معرفی مزایای ارزیابی تیمی می‌پردازیم.

  • برنامه‌ریزی برای آینده کاری

یکی از مهمترین فوایدی که با ارزیابی تیمی بدست می‌آید برنامه‌ریزی برای آینده کاری است. به طور مثال، تصور کنید شما می‌خواهید پروژه‌های مختلفی را در طول سال برای شرکت خود بگیرید و تصمیم شما این است که تعداد این پروژه‌ها را بالا ببرید. اما تنها در صورتی می‌توانید این کار را انجام دهید که اعضای تیم شما کارهایشان را به درستی انجام دهند. در نتیجه، زمانیکه می‌توانید هر شخص را در جایگاه مناسب خود قرار دهید، تمامی کارهای به درستی پیش می‌رود و سازمان به اهداف خود دست پیدا می‌کند.

  • شناخت راه‌های افزایش بهره‌وری بدون ایجاد فشار بر بدنه تیم

اگر به افرادی که در تیم‌های مختلف کاری فعالیت داشته‌اند مراجعه کنید، متوجه می‌شوید بسیاری از آنها در این مورد گلگی دارند که فشار زیادی در طول پروژه‌های کاری به آنها وارد شده است و همین امر بر عملکرد آنها اثر گذاشته است و کار آنها را فرسایشی کرده است. بهتر است بدانید این احساس می‌تواند برای تیم‌ها مخرب باشد و آسیب‌های زیادی را به آنها وارد کند. زمانیکه ارزیابی تیمی صورت می‌گیرد شما شناخت کاملی به اعضای تیم و راه‌های افزایش بهره‌وری دست پیدا می‌کنید و در نتیجه می‌توانید بدون اینکه فشار را بر تیم کاری زیاد کنید، بهره‌وری خود را بالا ببرید.

  • شناسایی جایگاه‌های جدید در تیم

زمانیکه یک پروژه انجام می‌شود، ممکن است شما به این موضوع پی ببرید که نیازمند افراد جدیدی هستید تا خلاهای تیمی شما را جبران کنند.

در واقع همین رخداد است که باعث می‌شود شما در بازار رشد کنید و به موفقیت برسید. همچنین، با توجه به این موضوع که اکنون به خوبی می‌دانید فضای تیم شما چگونه است، می‌توانید افراد مناسبی را استخدام کنید و بی‌شک به زودی به یکی از تیم‌های بزرگ کاری تبدیل می‌شوید.

  • به‌دست‌آوردن یک تصویر واضح از وظایف اعضا

همانطور که بارها در طول این متن به آن اشاره کردیم زمانیکه ارزیابی تیمی انجام می‌شود شما می‌توانید تصویر واضحی از اعضا و شخصیت‌های آنها داشته باشید و بدانید در هر وضعیت باید چگونه بر آنها حساب کنید. به طور مثال، شما می‌دانید برخی از اعضای گروه در موقعیت‌های استرس‌زا عملکرد ضعیفی دارند و برخی به خوبی همه چیز را مدیریت می‌کنند. در این شرایط، چیدمان گروه به درستی صورت می‌گیرد و شما به یک جهش بزرگ در کار خود دست پیدا می‌کنید.

  • کشف نیازهای آموزشی

از جمله فواید مهم ارزیابی تیمی کشف نیازهای آموزشی است. به طور کلی، باید بدانید زمانی شما متوجه می‌شوید به آموزش نیاز دارید که در مسیر پیشرفت قرار گرفته باشید. هر زمان این لحظه برای شما به وجود آمد و تصمیم گرفتید دانش گروهی خود را بالا ببرید، باید بسیار خشنود باشید. زیرا موفقیت در کنار شما قرار گرفته است و به زودی تغییرات زیادی در سازمان شما به وجود می‌آید.

  • تعیین اهداف جدید

تمامی تیم‌های کاری با اهداف مشخصی کار خود را آغاز می‌کنند. زمانیکه پروژه‌های کاری آغاز می‌شوند، افراد به چالش کشیده می‌شوند و کار را پیش می‌برند. در این میان، قابلیت‌های زیادی شناخته می‌شود و افراد را برای ورود به بازارهای بزرگتر و تعیین اهداف جدیدتر آماده می‌سازد. به طور مثال، تصور کنید شما در زمینه برگزاری وبینار فعالیت دارید و تا به حال توانسته‌اید وبینارهای 50 و یا 100 نفری را مدیریت کنید. با تجاربی که از این کار بدست آمده است تصمیم می‌گیرد اهداف جدیدی را مشخص کنید و خود را برای دستیابی به اهداف بزرگتر از جمله برگزاری وبینارهای 500 و یا 600 نفری آماده سازید. این همان موفقیتی است که تمامی کسب‌وکارها به دنبال آن هستند.

  • حفظ انصاف در پاداش‌ها

یمی از مواردی که بسیاری از تیم‌های کاری در مورد آن گلگی دارند در این زمینه است که انصاف و عدالت در اعطای پاداش‌ها رعایت نمی‌شود. این مسئله باعث می‌شود چالش‌های زیادی در تیم کاری به وجود بیاید و حتی افراد را دلزده کند.

بانا تیم
ارزیابی تیمی

بهتر است بدانید با ارزیابی تیمی شما می‌توانید این مورد را به خوبی مدیریت نمایید. زمانیکه ارزیابی انجام می‌شود شما به این نتیجه می‌رسید میزان درجه سختی کار هر شخص چقدر بوده است و سپس میزان پاداش‌ها بر اساس آن تعیین می‌شود. در پایان، تمامی اعضای گروه رضایت خواهند داشت و این مسئله بسیار ارزشمند است.

چرا باید ارزیابی تیمی انجام دهیم؟

دلایل متفاوتی وجود دارند که سازمان‌های بزرگ و کوچک را به این سمت می‌کشانند. این موارد به شرح زیر هستند:

  • با اینکار می‌توانید تفاوت‌های اعضای تیم کاری خود را به خوبی شناسایی کنید.
  • با ارزیابی می‌توانید افراد را در نقش‌های مناسب خود قرار دهید و همین امر استرس را کاهش می‌دهد.
  • با ارزیابی می‌توانید از فروپاشی تیم در شرایط بحرانی جلوگیری به عمل آورید و تیم کاری را در مسیر پیشرفت قرار دهید.
  • با ارزیابی می‌توانید به بهبود عملکرد کارکنان دورکار خود کمک نمایید.

سخن پایانی

تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد ارزیابی تیمی در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که متوجه شده‌اید ارزیابی تیمی روشی است که به شما کمک می‌کند اعضای تیم خود را به خوبی بشناسید و سپس وظایف هر یک را به درستی انتخاب نمایید. انجام این کار به افزایش بهره‌وری اعضای تیم کمک می‌کند و در نتیجه سازمان را در مسیر دستیابی به اهداف بزرگ قرار می‌دهد. اما برای اینکه بتوانید از این روش نتیجه بگیرید، باید با کسانی در تماس باشید که تجربه زیادی در ارزیابی دارند. تیم ارزیابی تیمی بانا می‌تواند در این مسیر همراه باشد. شما می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید و اطلاعات تکمیلی را از آنها دریافت کنید.

نظر خود را بنویسید

این وب سایت برای بهبود تجربه شما از کوکی ها استفاده می کند. ما فرض می‌کنیم که شما با این مشکل موافق هستید، اما در صورت تمایل می‌توانید انصراف دهید. می‌پذیرم اطلاعات بیشار